Hoe kan ik me opnieuw inschrijven in Nederland?

U kunt zich opnieuw inschrijven als u na oktober 1994 bent geëmigreerd.

Zo schrijft u zich opnieuw in Nederland in:

  • U gaat persoonlijk langs bij de gemeente. Moeten uw partner en/of kinderen zich ook opnieuw inschrijven? Ook zij moeten persoonlijk langskomen bij de gemeente.
  • U neemt mee:
    • uw geldige identiteitsbewijs, waaruit uw nationaliteit blijkt
    • een bewijs van rechtmatig verblijf in Nederland
    • voor mensen van Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius of Sint-Maarten: een verhuisbericht
    • documenten die bewijzen dat u tijdens uw verblijf in het buitenland bijvoorbeeld bent getrouwd, gescheiden of kinderen heeft gekregen (voor zover van toepassing)
    • een bewijs van uitschrijving uit uw vorige land, als dat nodig is

Legalisatie van documenten

Buitenlandse documenten zoals een geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte moeten soms gelegaliseerd worden. Legalisatie betekent dat de echtheid van een document wordt vastgesteld. Het document moet dan in het land van herkomst door een hogere autoriteit gelegaliseerd worden en soms ook aanvullend door de Nederlandse ambassade of consulaat in het betreffende land. Of u een document moet laten legaliseren en waar u dit moet doen is afhankelijk van het land waar het document vandaan komt. Vraag aan de gemeente of legalisatie nodig is.